Franchising jako metoda na własny biznes
Franchising nazywany popularnie franczyzą jest w ostatnich latach coraz popularniejszą metodą otwierania swojego biznesu, ma on tyle samo wad co i zalet, ma zatem swoim zwolenników i przeciwników.
Główną zasadą działalności prowadzonej przez nas na zasadzie franchising jest sprzedaż towarów lub usług na ściśle określonych warunkach przez firmę matkę. Franchisodawca i franchisobiorca są dwoma nie zależnymi jednostkami i jedyne co ich łączy jest umowa franczyzy.
Zasady działania franczyzy – sklepy i restauracje
Umowa franczyzy to może być dobrym pomysłem dla osób, które nigdy nie prowadziły firmy, nie mają zbyt dużego kapitału i wiedzy na temat prowadzenia działalności gospodarczej, ponieważ franczyza daje możliwość bycia samodzielnym przedsiębiorcą ale pod skrzydłami dużej i znanej marki. Podpisując umowę franczyzy godzimy się na zasady jakie narzuca nam franchisodawca, musimy również zachować ten sam design co firma nazwijmy to umownie matka, wszystkie elementy które składają się na wizerunek firmy musimy mieć spójny z marką pod którą będziemy prowadzić biznes.
Na takiej zasadzie działają takie firmy jak np.: markety żabka, Chata Polska, Biedronka czy Lidl, restauracje takie jak Pizza Hut, McDonald, sklepy odzieżowe, drogerie, kawiarnie itp..w sumie na tą chwilę trudno już znaleźć branże w której nie działała by franczyza. Prowadząc firmę pod szyldem znanej marki niestety nie pracujemy na własny rachunek, nie wypracowujemy sobie własnej marki i opinii na rynku, ale za to nie musimy wydawać majątku np. na fundusz marketingowy bo korzystamy ze wspólnej puli, na którą regularnie wpłacają wszyscy franchisobiorcy – tak przynajmniej powinno być, ale niestety bywa z tym różnie, dlatego przed podpisaniem umowy franczyzy należy warto bardzo uważnie przeczytana, a najlepiej przed sygnowaniem umowy ,umówić się na spotkanie z prawnikiem by sprawdził umowę od strony prawnej i ewentualnie zasugerować co należałoby pertraktować z franchisodawcą tak by umowa była dla nas jak najkorzystniejsza, bo to że chcemy działać na zasadach franczyzy wcale nie oznacza że nie możemy wnosić żadnych zastrzeżeń, pamiętajmy że firma matka ma zysk z tego że decydujemy się współpracować z nią, sprzedajemy jej towary czy usługi, dzielimy się zyskiem, wnosimy opłaty na różna budżety np. marketingowy, informatyczny itp. Kolejną rzeczą z której musimy sobie zdawać sprawę, to to że nas sukces w dużej mierze zależy od sukcesu franchisodawca, niestety jeżeli firma matka ogłosi upadłość my też jesteśmy skazania na zamknięcie działalności pod szyldem dotychczasowej marki. Umowa franczyzy ma plusy do obydwu stron, firma dająca markę czerpie zyski z naszej sprzedaży oraz ma więcej przedstawicieli przez co staje się coraz bardziej popularna na rynku.
Pomysł na Biznes – jaką markę franczyzy wybrać?
My natomiast jako franchisobiorcy możemy szybciej rozwinąć nasz biznes, nie musimy posiadać dużego kapitału na rozkręcenie działalności, dostajemy gotową strategię, działamy pod znaną i często uznaną markę co już na start gwarantuje nam klientów ceniących sobie daną markę, na dzisiejszym rynku towarów czy usług jest mało miejsca dla nowych firm, konkurencja nigdy nie śpi a każda nowa firma jest potencjalnym zagrożeniem, sygnując naszą firmę znaną marką mam dużą przewagę nad konkurencją już na samym początku. Podpisując umowę zwróćmy szczególną uwagę na stawkę franczyzy, nie ma od górnie ustalonej stawki, każdy udzielający ustala ją sobie sam, stawka to tak jakby licencja na prowadzenie działalności pod znaną marką, na jej wysokość ma wpływ bardzo wiele różnorodnych czynników takich jak np. wysokość obrotów, wartość marki, lokalizacja punktu, wielkość powierzchni punktu, docelowy target itp.
Podpisanie umowy z franczyzobiorcą
Po podpisaniu umowy franchisobiorca musi pokryć takie koszty jak: projekt punktu (gdzie mają stać np. regały,lustra czy biurka), wszelkie umowy zawierana na media (telefony, internet itp.) przedsiębiorca zawiera sam i płaci za rachunki, tak samo wygląda opłacanie rachunków za: prąd, wodę, ogrzewanie i wszelkie inne media. Mamy też wolny wybór w wyborze i zatrudnianiu pracowników, na nas spoczywa także obowiązek spełniania wszystkich obowiązków pracodawcy.
Płacimy również za towar oraz wyposażenie lokalu we wszelkie niezbędne akcesoria. Jeżeli chodzi o zarobki na franczyzie są bardzo trudne do określenia ale generalnie im bardziej znane marka i lepsza lokalizacja tym większy zysk, niestety zdarza się tak że jeśli źle wybierzemy naszego franczyzodawcę to biznes może nam się nie udać, dlatego bardzo rozważnie podejmijmy decyzje z kim chcemy współpracować. Przed podpisaniem umowy zróbmy dokładna kalkulacje ile będziemy potrzebować pieniędzy na rozruch firmy, naszym skromnym zdaniem fundusz ten powinien wynosić od 60 tyś na mały biznes i pierwszy towar.